Blog

Een soepel tweede spoor traject met deze 5 tips

Een goede relatie tussen werknemer en werkgever is een belangrijk ingrediënt voor het laten slagen van een tweede spoor traject.

Als het verzuim mede is ontstaan door een conflict, dan is een goede relatie zeker niet vanzelfsprekend. Het tijdig inschakelen van een mediator kan dan wellicht helpend zijn. 
Maar als een werknemer om andere redenen is uitgevallen, is het van belang dat er gewerkt blijft worden aan die relatie. Een werknemer die niet zichtbaar is op de werkvloer, kan in vergetelheid raken. Of wordt enkel nog gezien als een dossier, een personeelsnummer of 'een probleem'. Jammer, want hoe meer betrokken de werknemer zich voelt bij de werkgever, hoe meer gemotiveerd de werknemer doorgaans is om te re-integreren, zo zie ik in mijn praktijk.

In deze blog geef ik vijf tips om te blijven werken aan de relatie met je werknemer. Open deuren? Vast wel. Maar wanneer heb jij weer een afspraak staan met je zieke werknemer? Niet om de voortgang van de re-integratie te bespreken, maar om interesse te tonen in hoe het werkelijk gaat?

Wat niet wordt gerapporteerd maar wel besproken

'Ik heb al een hele tijd niets meer gehoord van mijn leidinggevende, ik voel me in de steek gelaten.' 

'Van mijn werk hoor ik niets meer. Ook van mijn collega's niet. Dat doet pijn.' 

'Ik heb het gevoel dat ze mij gewoon kwijt willen.' 

'Natuurlijk snap ik wel dat ik druk op hun kosten, maar dan wil ik nog steeds wel als mens behandeld worden.' 

'Doordat ik niets meer hoor van mijn werkgever heb ik het gevoel dat het allemaal mijn schuld is dat ik ziek ben. Maar ik heb er zelf toch ook niet om gevraagd?'

Zomaar een paar uitspraken van mensen die ik begeleid in een tweede spoor traject, vaak gepaard gaande met een hoop emotie.
Door alle regels en wetgeving zouden we bijna vergeten dat werknemers ook behoefte hebben aan steun en aandacht van hun leidinggevenden en collega's.

Re-integratie: meer dan regels

In een re-integratietraject zijn een hoop regels van belang. Natuurlijk moeten die regels zo nauwgezet mogelijk opgevolgd worden. Geen enkele werkgever zit te wachten op een loonsanctie. En als leidinggevende of HR medewerker maak je je natuurlijk weinig populair als die loonsanctie op jouw conto te schrijven is.

Re-integratietrajecten kunnen een heel stuk soepeler verlopen als er vanuit de werkgever voldoende aandacht is voor de menselijke kant van deze trajecten.
Daarom geef ik je graag vijf tips.
En heb je zelf tips, laat ze alsjeblieft achter in de comments!


1. Zijn de regels voldoende bekend bij werknemer?


Natuurlijk zijn de regels bekend bij mijn werknemer. Ja weet je dat wel echt zeker? Check het nog maar een keer. Ik krijg regelmatig met werknemers te maken die bang zijn om hun baan kwijt te raken als ik werkgever vertel dat zij solliciteren. Terwijl dat natuurlijk de hele bedoeling is van een tweede spoor traject: arbeidsmarkt klaar zijn én die arbeidsmarkt veroveren. Maak voldoende tijd vrij voor je werknemer om de regels van het tweede spoor goed uit te leggen. Spreek de wederzijdse verwachtingen uit, dat kan al heel wat weerstand bij de werknemer voorkomen.
Vertel daarbij ook de rechten van werknemer en de positie van werknemer. Ga er niet zonder meer vanuit dat dit allemaal wel bekend is. Maak eventueel gebruik van folders en filmpjes en dergelijke, om ervoor te zorgen dat elke werknemer dezelfde informatie heeft.

Kom je er zelf even niet meer uit? Stel gerust je vragen aan het re-integratiebedrijf.


2. Luister met aandacht en interesse


Als werkgever mag je niet vragen naar de medische achtergrond. Wel kun je luisteren naar wat een werknemer te vertellen heeft. Wat zit er achter het verzuim, wat speelt er nog meer mee? Vraag door, luister zonder oordeel, wees bewust van je eigen aannames en parafraseer regelmatig om te checken of je het goed hebt begrepen. Welke kleine dingen kunnen nu al gedaan worden voor én door de werknemer?


3. Verdiep je in de beperkingen en vraag wat werknemer nodig heeft


Mensen met stressklachten en angstklachten kunnen heel bang worden van het op te moeten nemen van een telefoon of het moeten openen van een e-mail.
Vraag hoe zij het liefst benaderd willen worden. Houd rekening met hen en neem hun klachten serieus. Hoe gek dat ook kan lijken als je zelf niet bekend bent met dergelijke klachten.

Laat goedbedoelde adviezen achterwege. Daar hebben ze vast al aan gedacht of iemand uit de omgeving heeft hen er al op gewezen. Iemand die burn-out of depressief is, wordt niet geholpen met adviezen als 'denk positiever' of 'ga een stukje wandelen.' Het kan heel verleidelijk zijn om te twijfelen aan klachten of de ernst ervan. Werknemers voelen zich door zo'n aanpak niet serieus genomen, raken gedemotiveerd, kunnen nóg verder in de put raken en het verzuim kan hierdoor juist langer gaan duren.
Verdiep je in de beperkingen en probeer je in te leven. Zo kun je samen makkelijker naar oplossingen zoeken. Geen oplossingen voor de beperkingen, maar wél oplossingen om weer te kunnen werken. 


4. Staan alle neuzen dezelfde kant op?


Weerstand ontstaat vaak vanuit angst. Wat zit er achter die weerstand? Is je werknemer bang om zijn of haar baan kwijt te raken? Vooral werknemers die al lang bij hetzelfde bedrijf werken, voelen zich oneerlijk behandeld want 'ik heb 18 jaar hard gewerkt voor dit bedrijf, en wat krijg ik?'.
Het kan helpen om een gezamenlijk gesprek te voeren; werknemer, leidinggevende, HR medewerker en de re-integratiespecialist. Zorg dat de verwachtingen duidelijk zijn en de neuzen dezelfde kant op staan. Toon begrip en probeer zo weerstand te verminderen.
(Nee, dat lukt helaas niet altijd). Het schetsen van een toekomstperspectief kan ook helpend zijn, daar waar de werknemer angst voelt voor een onzekere situatie.


5. Een handreiking doen


Nodig werknemer uit een kopje koffie te komen drinken op kantoor, bel op, stuur een kaartje of een bloemetje. Verzin een leuke actie met de collega's samen. Laat weten dat je werknemer uit het zicht is, maar niet uit gedachten. Dit zorgt ervoor dat je werknemer zich betrokken blijft voelen bij het werk, de collega's en het bedrijf. Doe dit echter niet als controlemechanisme maar vanuit interesse en betrokkenheid. Je werknemer merkt het verschil. Gaat de tijd te snel voorbij en vergeet je er aan te denken? Gebruik je agenda of, als je dat geluk hebt, vraag je secretaresse je eraan te helpen herinneren.
 
Let wel op, bij sommige werknemers kan dit juist druk géven. Overleg desnoods met de bedrijfsarts en vraag aan de werknemer wat hij of zij prettig vindt.

Loved this? Spread the word


About the Author

Voor professionals deel ik als loopbaanprofessional graag tips met jou en hou ik je op de hoogte van wat er speelt op het gebied van werk, loopbaan en solliciteren. In een coachingtraject help ik jou erachter te komen waar je nu echt goed in bent en wat je wilt. En wanneer je dat weet, ben ik jouw sollicitatiehulp om die baan te veroveren! Voor werkgevers zorg ik voor een goed en adequaat spoor 2 re-integratietraject, loopbaancoachingtrajecten en outplacement. Meer weten? Stuur mij een appje op 06-42505616 of bel!

Christine

Deze vind je vast ook interessant...

Een soepel tweede spoor traject met deze 5 tips

Lees meer
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ontvang de laatste tips & tricks!

>
Stel je vraag
1
Hulp nodig?
Hallo
Waarmee wil je geholpen worden?